Εισήγηση Δημάρχου Κω κ. Γιώργου Κυρίτση στην π
αρουσίαση της πρότασης του Δήμου Κω και της προμελέτης για τον
ολικό επανασχεδιασμό των λιμενικών εγκαταστάσεων με έμφαση στις
υποδομές για την κρουαζιέρα, παρουσία του Προέδρου της Ένωσης
Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και φορέων Ναυτιλίας
κ. Θεόδωρου Κόντε.
Κυρίες και Κύριοι,
Με ιδιαίτερη χαρά και τιμή υποδέχθηκε σήμερα η Κως τον κ. Κόντε, Πρόεδρο
της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας.
Τόσο με τον ίδιο όσο και με την Ένωση εγκαινιάζουμε ένα πλαίσιο συνεργασίας
με κοινούς και παράλληλους στόχους.
Συμφωνήσαμε σε κοινές δράσεις για την προβολή της Κω, ως προορισμού
κρουαζιέρας, οι οποίες θα εξειδικευθούν στο μέλλον.
Υπήρξε πλήρης ταύτιση απόψεων και συμφωνία πάνω στο σχέδιο που έχει
διαμορφώσει και καταθέσει ο Δήμος της Κω για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας.
Ο κ. Κόντες είναι άνθρωπος της αγοράς, ανήκει στους opinion leaders στον
τομέα της κρουαζιέρας, λόγω του θεσμικού του ρόλου αλλά και της
επιχειρηματικής του δραστηριότητας.
Όπως γνωρίζετε, ήδη προχωρά η εκπόνηση του Master Plan του λιμανιού της Κω,
στο οποίο θα ενταχθούν όλα τα στοιχεία αλλά και οι στοχεύσεις του σχεδίου
που καταθέσαμε για τον επανασχεδιασμό των λιμενικών εγκαταστάσεων.
Το Master Plan υπολογίζω ότι θα είναι έτοιμο να υποβληθεί προς έγκριση στις
αρμόδιες υπηρεσίες, στο τέλος του 2018.
Αυτή τη στιγμή έχουμε δεδομένα προβλήματα στον τομέα της κρουαζιέρας.
Ποια είναι αυτά:
1ον) Μετά το σεισμό της 21ης Ιουλίου η προσέγγιση κρουαζιεροπλοίων είναι
αδύνατη, το κτίριο των επιβατών για την κρουαζιέρα κρίθηκε ακατάλληλο, όπως
και οι εγκαταστάσεις για την πύλη Σένγκεν και τα ημερόπλοια από την
Τουρκία. Από την πρώτη στιγμή, οι εταιρείες ζητούσαν ενημέρωση από το Δήμο
Κω για το χρόνο αποκατάστασης για να προγραμματίσουν τα δρομολόγιά τους.
Όπως όλοι αντιλαμβάνονται, από τη στιγμή που ο Δήμος δεν έχει την ευθύνη
των έργων δεν μπορούσε να δώσει χρονοδιάγραμμα και διαβεβαιώσεις.
Πιέσαμε το Υπουργείο Υποδομών να δοθούν χρονοδιαγράμματα και το αίτημα μας
αυτό στηρίχθηκε και από τον κ. Κόντε. Χωρίς αποτέλεσμα όμως. Στο ερώτημα
που βρισκόμαστε η απάντηση είναι αποκαρδιωτική. Ακόμα δεν έχει παραδοθεί η
μελέτη και είναι άγνωστο πότε θα επιλεγεί εργολάβος και θα ξεκινήσουν τα
έργα.
2ον) Το μεταναστευτικό λειτούργησε αρνητικά για την κρουαζιέρα στην Κω.
Το 2014 είχαμε 79 αφίξεις κρουαζιεροπλοίων στην Κω, το 2015 με την εκδήλωση
του προβλήματος και με την ένταξη της Κω στο χάρτη των hot spot είχαμε 41
αφίξεις, το 2016 τον ίδιο αριθμό και το 2017 μειώθηκαν ακόμα περισσότερο
και φτάσαμε να έχουμε 16 αφίξεις.
Γιατί; οι εταιρείες δεν επιλέγουν ως προορισμό τα νησιά που έχουν
δημιουργηθεί δομές παραμονής παράνομων μεταναστών. Γιατί πολύ απλά
διαχείριση του μεταναστευτικού και τουρισμός δεν πάνε μαζί σε νησιά που
αποτελούν τουριστικό προορισμό, όπως η Κως. Και κάποια στιγμή πρέπει να
αυτό να το αντιληφθούν όλοι.
Υπάρχει το ερώτημα τι έκανε και τι κάνει ο Δήμος για όλα αυτά.
Το θέμα των έργων για την αποκατάσταση των ζημιών στο λιμάνι, αποτελεί
αποκλειστική αρμοδιότητα του Υπουργείου Υποδομών.
Ο Δήμος όμως δεν κάθισε με σταυρωμένα τα χέρια.
Ο Δήμος με τις δικές του δυνάμεις και με δικούς του πόρους, δημιούργησε
νέες εγκαταστάσεις για την πύλη Σένγκεν και τα ημερόπλοια από την Τουρκία.
Κυριολεκτικά από το μηδέν και σε χρόνο ρεκόρ.
Παράλληλα αντιμετωπίζοντας το πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί στο λιμάνι με
την αδυναμία προσέγγισης κρουαζιεροπλοίων ήρθε σε επαφή με τις εταιρείες
κρουαζιέρας, ιδιαίτερα με τα μεγάλα πλοία υψηλού επιπέδου που μπορούν να
κάνουν προσεγγίσεις χρησιμοποιώντας το αγκυροβόλιο και όχι το λιμάνι.
Αυτό που μπορούμε να κάνουμε εμείς και θα το κάνουμε είναι να διαμορφώσουμε
έναν ειδικό χώρο στον οποίο θα μπορούν να προσεγγίζουν τα tenders (
λάντζες) και να αποβιβάζουν τους επιβάτες της κρουαζιέρας.
Σε αυτό το χώρο θα διαμορφώσουμε υποδομές και θα έχουν την καλύτερη δυνατή
εξυπηρέτηση.
Η αποβίβαση θα γίνεται στις νέες εγκαταστάσεις που δημιουργήσαμε για την
πύλη Σένγκεν, μια που εκεί πλέον υπάρχει η δυνατότητα παροχής όλων των
διευκολύνσεων (security, στέγαστρο, χώρος στάθμευσης για τουριστικά
λεωφορεία κ.α). Επιπλέον με δεδομένο ότι μας ζητήθηκε από τον αντιπρόσωπο
της Seabourn Cruises να επισκευαστεί και το τμήμα του κρηπιδώματος που
βρίσκεται στο εσωτερικό μέρος του λιμανιού, δηλαδή τον μικρό μόλο που
βρίσκεται μεταξύ του κάστρου και του μεγάλου λιμανιού, ανάλογα με το πως θα
εξελιχθούν και τα έργα των επισκευών από το υπουργείο υποδομών, θα
παρέμβουμε με δικούς μας πόρους, προκειμένου να αποκατασταθεί η πρόσβαση
εκεί και να γίνεται η διαδικασία αποεπιβίβασης των επιβατών με ασφάλεια. Σε
αυτή την περίπτωση τα τουριστικά λεωφορεία θα μπορούν να σταθμεύουν στην
εσοχή του κάστρου αφού έχει αρθεί η επικινδυνότητα των τειχών και υπάρχει
και περίφραξη.
Το ερώτημα είναι τι απέδωσαν όλα αυτά.
Αυτή τη στιγμή οι επιβεβαιωμένες προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων στην Κω, στο
πλαίσιο που υπάρχει και με τις υποδομές που δημιουργούμε εμείς οι ίδιοι με
τις δικές μας δυνάμεις για την αποπεπιβίβαση των επιβατών των
κρουαζιεροπλοίων, είναι οι εξής:
29/6/2018 SEABOURN ODYSSEY
27/7/2018 SEABOURN ODYSSEY
24/8/2017 SEABOURN ODYSSEY
19/9/2018 SILVER WHISPER
21/9/2018 SEABOURN ODYSSEY
26/9/2018 AZAMARA PURSUIT
19/10/2018 SEABOURN ODYSSEY
11/11/2018 SEABOURN OVATION
Πρόκειται για πλοία πολύ υψηλού επιπέδου (6 αστέρων) , που δείχνουν την
προτίμηση τους στην Κω σε μια δύσκολη συγκυρία για το νησί μας.
Επίσης το ένα από αυτά, το AZAMARA PURSUIT, είναι νέο πλοίο για την
συγκεκριμένη εταιρεία που εξακολουθεί να επιλέγει την Κω ως προορισμό.
Φυσικά όλα αυτά δεν αρκούν ούτε μπορούν να μας αφήνουν ικανοποιημένους.
Όπως γνωρίζετε στο σχέδιο μας για τον επανασχεδιασμό των λιμενικών
εγκαταστάσεων, κυρίαρχη στρατηγική επιλογή είναι η ανάπτυξη της
κρουαζιέρας.
Στη συνολική πρόταση και την προμελέτη του Δήμου Κω για τον ολικό
επανασχεδιασμό των λιμενικών εγκαταστάσεων, για τον τομέα της κρουαζιέρας
προβλέπεται η κατασκευή νέου προβλήτα για την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση 2
κρουαζιερόπλοιων μήκους 350 μ. & 250 μ. Στην ίδια περιοχή προβλέπεται η
κατασκευή κτιρίου επιβατών επιφάνειας 1800 τ.μ.
Με το συγκεκριμένο έργο θα είναι δυνατή η άνετη και η ασφαλής προσέγγιση
δύο τουλάχιστον πλοίων (350+ & 250 μέτρων) δυναμικότητας 5 ως 6
χιλιάδων επιβατών.
Με την ύπαρξη του κτιρίου επιβατών θα είναι δυνατή η πλήρης εξυπηρέτηση
τόσο των επιβατών όσο και των πληρωμάτων των πλοίων καθώς και η
διεκπεραίωση όλων των διαδικασιών διαβατηριακού και τελωνειακού ελέγχου.
Από εκεί και πέρα, αναπτύξαμε στον κ. Κόντε τους τρεις στρατηγικούς άξονες
πάνω στους οποίους στηρίζεται το σχέδιο μας για την ανάπτυξη της
κρουαζιέρας στην Κω.
1ον) Η αναζήτηση χρηματοδότησης, που ξεκινά ταυτόχρονα με την ολοκλήρωση
του master plan του λιμανιού. Έχει ήδη υποβληθεί αίτημα προς την Ευρωπαϊκή
Ένωση, όπως γνωρίζετε.
Εμείς όμως είμαστε ρεαλιστές και πραγματιστές. Δεν έχουμε δογματισμούς.
Πιστεύουμε ότι θα πρέπει να παραχωρηθούν λιμενικές εγκαταστάσεις σε
εταιρείες κρουαζιέρας που ενδιαφέρονται να επενδύσουν σε έργα και υποδομές
για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και να αναλάβουν τη διαχείρισή τους.
Και χαιρόμαστε που ο κ. Κόντες επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον εταιρειών να
επενδύσουν σε εγκαταστάσεις και υποδομές για την κρουαζιέρα. Θεωρώ ότι η
Πολιτεία οφείλει να άρει όποια εμπόδια υπάρχουν και να δημιουργήσει το
κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο. Όπως και να προσδώσει μεγαλύτερη αυτονομία στα
Λιμενικά Ταμεία, ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα.
2ον) Ο δεύτερος άξονας αφορά στην αναβάθμιση των υπηρεσιών για την
κρουαζιέρα στην Κω. Μιλάμε για ένα σύνολο υπηρεσιών για τις οποίες
χρειάζεται τεχνογνωσία, εξειδίκευση, προσωπικό. Η λύση είναι η εκχώρηση
αυτών των υπηρεσιών σε λύση της εκχώρησης σε έμπειρους διαχειριστές
τερματικών σταθμών κρουαζιέρας. Η κατασκευή των νέων λιμενικών
εγκαταστάσεων για την κρουαζιέρα και το κτίριο του τερματικού σταθμού, δεν
φτάνουν από μόνα τους. Είναι η προϋπόθεση αλλά δεν φτάνουν. Χρειάζεται και
η εφαρμογή βέλτιστων πρακτικών που έχουν εφαρμοστεί σε άλλες περιοχές που
έχουν αναπτύξει την κρουαζιέρα και μία από αυτές είναι η εκχώρηση των
υπηρεσιών σε διαχειριστές σταθμών κρουαζιέρας.
3ον) Ο τρίτος στρατηγικός μας στόχος είναι η προοπτική μετεξέλιξης της Κω
σε home port. Είναι ένα θέμα που θέσαμε στη συνάντηση που είχαμε με τη
Fraport και για το οποίο υπάρχει ενδιαφέρον αλλά και προοπτική. Υπάρχουν 10
προϋποθέσεις και προαπαιτούμενα για τη δημιουργία και λειτουργία home port.
1ον) Εγγύτητα με διεθνές αεροδρόμιο. Υπάρχει.
2ον)Αριθμός αεροπορικών συνδέσεων. Υπάρχει.
3ον)Δυνατότητα διαχείρισης του όγκου επιβατών (είναι ζήτημα που θα αναλάβει
ο διαχειριστής κρουαζιέρας)
4ον)Βάθος λιμένα. Υπάρχει με τις σχεδιαζόμενες υποδομές.
Υπηρεσίες ασφάλειας.
Υπάρχουν όπως και η αίσθηση ότι η Κως είναι ένα ασφαλές νησί.
5ον) Χωρητικότητα αεροδρομίου. Υπάρχει και θα βελτιωθεί ακόμα περισσότερο
με τα έργα που θα γίνουν.
6ον) Εγγύτητα στα δρομολόγια κρουαζιέρας. Η Κως έχει αυτές τις
προϋποθέσεις, μπορεί να είναι αφετηρία για προορισμούς σε 2 άλλα νησιά αλλά
και στη Μεσόγειο.
7ον) Τερματικός σταθμός επιβατών. Περιλαμβάνεται στην πρόταση που έχουμε
καταθέσει.
8ον) Περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος. Υπάρχουν.
9ον) Διαχείριση αποσκευών. Είναι αρμοδιότητα του διαχειριστή κρουαζιέρας.
10ον) Παραλαβή αποβλήτων πλοίων. Είναι μια υπηρεσία που θα παρέχει το
Λιμενικό Ταμείο.
Θα ήθελα επίσης να επισημάνω ότι το 56% των home port έχει λάβει
χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την πραγματοποίηση επενδύσεων σε
λιμενικές υποδομές .
4ον) Ο τέταρτος στρατηγικός μας στόχος σχετίζεται με την παροχή πληροφορίας
στον επιβάτη του κρουαζιεροπλοίου που έρχεται στην Κω. Ο χρόνος αναμονής
του τουρίστα αυτής της κατηγορίας είναι μερικές ώρες, για αυτό και ο Δήμος
θα παρέχει πληροφοριακό υλικό και χρηστικές πληροφορίες στον επιβάτη της
κρουαζιέρας μέσω mobile εφαρμογών. Ουσιαστικά δηλαδή θα πρόκειται για έναν
ηλεκτρονικό τουριστικό οδηγό που θα παρέχει πληροφορίες και επιλογές στον
επισκέπτη της κρουαζιέρας. Θα προχωρήσουμε άμεσα στη μελέτη αλλά και στην
υλοποίηση αυτού του έργου.
5ον) Ο πέμπτος στρατηγικός μας στόχος είναι η προβολή της Κω ως προορισμού
για την κρουαζιέρα. Πέρα από τις κοινές δράσεις που συμφωνήσαμε να γίνουν
με την Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, η Κως θα
συμμετάσχει στην κορυφαία έκθεση για την κρουαζιέρα στο Μαϊάμι και για αυτό
θέλουμε τη βοήθεια των τουριστικών πρακτόρων αλλά και όλων των φορέων για
την προετοιμασία της παρουσίας μας εκεί τον Απρίλιο του 2019.
Φίλες και Φίλοι,
Το σχέδιο αυτό δεν είναι ένα σχέδιο της Δημοτικής Αρχής.
Είναι το σχέδιο της Κω, έχει ως σημείο αναφοράς το μέλλον, υπερβαίνει το
χρονικό ορίζοντα της θητείας μιας δημοτικής αρχής.
Η ανάπτυξη της κρουαζιέρας δεν είναι υπόθεση προσπαθειών ενός ή δύο ετών.
Είναι μια προσπάθεια σε βάθος χρόνου, απαιτεί ενότητα από όλους , συνέπεια
και συνέχεια.