Εισήγηση Αντιδημάρχου Τεχνικών Έργων και Χωροταξικού Σχεδιασμού κ.
Δαυίδ Γερασκλη στη Συνέντευξη Τύπου με θέμα:
“
Εκτεταμένα έργα ασφαλτόστρωσης σε όλη την Κω”
Κυρίες και Κύριοι,
Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας σε μια σημαντική, όπως
πιστεύω, συνέντευξη τύπου, που περιέχει πολύ σημαντικές ειδήσεις.
Έχω πολλές φορές και με διάφορες ευκαιρίες τοποθετηθεί δημοσίως σχετικά την
ιδιαιτέρως προβληματική κατάσταση που υπάρχει στο οδικό δίκτυο του νησιού
(επαρχιακό, δημοτικό και αγροτικό).
Όπως γνωρίζετε η ευθύνη στο επαρχιακό δίκτυο δεν είναι του Δήμου, ανήκει
αλλού.
Στο δημοτικό όμως και στο αγροτικό δίκτυο υπάρχουν ανοιχτές πληγές που
έρχονται από το παρελθόν, που εμείς σταδιακά κλείνουμε από την αρχή της
θητείας μας.
Τα τρία πρώτα χρόνια ολοκληρώθηκε ένα πρόγραμμα ασφαλτοστρώσεων.
Τα δύο επόμενα χρόνια το πρόγραμμα ασφαλτοστρώσεων επιταχύνεται και
απλώνεται σε όλο το νησί.
Αλλάζει η εικόνα πολλών δρόμων της Κω, βελτιώνεται η καθημερινότητα των
πολιτών αλλά και η εικόνα του νησιού μας.
Τα 31 έργα ασφαλτόστρωσης που ανακοινώνουμε σήμερα και ξεκινούν τις
επόμενες μέρες είναι μόνο η αρχή.
Η λειτουργία μονάδας ασφαλτομίγματος, που βρίσκεται στην τελική ευθεία και
απομένει μόνο η παροχή ρεύματος και η έγκριση μετά την επίσκεψη της
αρμόδιας επιτροπής, μας δίνει τη δυνατότητα να προχωρήσουμε σε εκτεταμένες
ασφαλτοστρώσεις.
Ο Δήμος Κω για πρώτη φορά αποκτά αυτή τη δυνατότητα.
H Kως αλλάζει με έργα. Και εμείς μπορούμε να κάνουμε έργα γιατί χτίσαμε
μέσα σε τρία χρόνια έναν οικονομικά υγιή και αυτοδύναμο Δήμο.
Η Κως κλείνει τις πληγές του παρελθόντος. Κοιτάζει μπροστά και όχι πίσω.
Η Κως γίνεται πιο όμορφη με έργα και παρεμβάσεις που βελτιώνουν την εικόνα
της και την καθημερινότητα των πολιτών.
Η Κως προχωρά μπροστά με έργα και αφήνει πίσω της τα πρόσωπα του χθες και
τις νοσηρές πρακτικές και καταστάσεις.
Στη σύνταξη του προγράμματος έργων του 2017 δώσαμε έμφαση στη βελτίωση του
δημοτικού και αγροτικού δικτύου, εκπονώντας την μελέτη ῝βελτίωση βατότητας
οδών δήμου Κω῝ με προυπολογισμό 600000€.
Η συγκεκριμένη μελέτη ψηφίστηκε από το ΔΣ στις 6 Ιουνίου του 2017 και
δημοπρατήθηκε στις 28 Ιουλίου 2017, μία εβδομάδα δηλαδή μετά τον σεισμό,
και αφού πέρασε από όλα τα απαιτούμενα κατά το νόμο στάδια και ελέγχους
υπογράφηκε η σχετική σύμβαση στις 2 Φεβρουαρίου 2018.
Αν κάνει κάποιος ένα απλό υπολογισμό θα διαπιστώσει πως από την ημέρα
ψήφισης της μελέτης μέχρι και την υπογραφή της σύμβασης μεσολάβησαν 8
μήνες. Και είναι πολύ σημαντικό να αναφέρω πως σε αυτούς τους 8 μήνες η
παρακολούθηση από την υπηρεσία ήταν καθημερινή και πολλές φορές στα όρια
του ενοχλητικού.
Το αναφέρω αυτό για να αντιληφθούν όλοι πως δυστυχώς το δημόσιο κινείται με
ρυθμούς τελείως διαφορετικούς από αυτούς που θα έπρεπε.
Επίσης το λέω για να καταλάβει ο κόσμος πως αν ακολουθούσαμε αυτές τις
διαδικασίες για την επισκευή των σχολείων θα ξεκινούσαμε εργασίες το
νωρίτερο τον Αύγουστο του 2018.
Ευτυχώς όμως στην συγκεκριμένη περίπτωση και αφού ο δήμος της Κω έχει
κηρυχθεί σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, μπορέσαμε να αξιοποιήσουμε την
δυνατότητα που μας δίνει ο νόμος και να πάμε σε γρήγορες διαδικασίες
προσπαθώντας να έχουμε τα σχολεία έτοιμα τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Για να επανέλθουμε όμως στην ομάδα των 31 πρώτων έργων ασφαλτόστρωσης, θα
ήθελα να τα αναφέρω ένα προς ένα.
ΑΣΤΙΚΗ ΟΔΟΠΟΙΙΑ
1) Ακτή Κουντουριώτη (Από Καμάρα έως Μ. Αλεξάνδρου
και από 3ο Δημοτικό έως Δ.Ε.Η.
2) Λ. Βασιλέως Γεωργίου (έμπροσθεν ξενοδοχείου KOS
AKTIS)
3) Οδός Επιχάρμου (Τμήμα μεταξύ Αρτεμισίας και
Χάλκωνος)
4) Μανδηλαρά (από οδό Πυξιωτών έως Κανάρη)
5) Μ. Αλεξάνδρου (Από Βερροιοπούλου έως Ελ.Βενιζέλου )
και Ελ.Βενιζέλου (από Μ. Αλεξάδρου έως Π.Τσαλδάρη)
6) Οδός Ζαράφτου (από Πιάτσα Ροτόντα έως φανάρια)
7) Εθν. Αντιστάσεως και Φιλίνου – είσοδος πάρκου
κυκλοφοριακής αγωγής (Αίτημα)
8) Λάμπη (Τμήμα δρόμου από Ολυμπίας προς 2ο Γυμνάσιο
Κω)
9) Κακό Πρινάρι (Οικίες Πλησίον παιδικής χαράς – αίτημα )
10) Μητροπολίτου Ναθαναήλ (Διασταύρωση με
Μακρυγιάννη και τμήμα μετά τη διασταύρωση με
Παπαναστασίου)
11) Περιοχή Λαγκάδα (κάθετος στην Γρηγορίου Ε πριν από
φανάρια Γλαντζάκη)
12) Οδός Χέρτζοκ (παιδική χαρά Θεοφράστου) – Αίτημα
13) Είσοδος χώρου στάθμευσης επί της Γρηγορίου E’
(απέναντι από Χάνι).
➢ ΜΗ ΑΣΤΙΚΗ ΟΔΟΠΟΙΙΑ (Δ.Ε. ΚΩ)
1) Οδός έμπροσθεν supermarket Α.Β. (από Επαρχιακό Κω – χωρίων έως Χρ.
Τσιγάντε)
2) Δρόμος από 4ο χλμ Επαρχιακής οδού προς περιφερειακό Τιγκακίου
(δεξιό έρεισμα οδού)
3) Πελεζίκι μετά από ξενοδοχείο Blue Diamond (Αίτημα)
4) Περιοχή Φωκάλια (πλησίον εγκαταστάσεων ΙΝΤΕΡΒΕΤΟΝ – Αίτημα)
5) Παραδείσι (οδός Μάκρης) – Αίτημα
6) Παραδείσι (1η πάροδος Εφέσσου δυτικά – Αίτημα)
7) Λάμπη (οικίες πλησίον Kart) – κάθετος στην οδό Εθελοντών Πολεμιστών –
Αίτημα
8) Πλατάνι τμήματα οδού Κων. Χατζηθεμιστοκλή (Καρδούλια)
9) Πλατάνι (οδός Αρσινόης – Αίτημα )
➢ ΜΗ ΑΣΤΙΚΗ ΟΔΟΠΟΙΙΑ (ΧΩΡΙΑ)
1) Λινοπότι (κάθετος στον Επαρχιακό – δρόμος Γιακαλή)
2) Πυλί (δρόμος δεξιά του κεντρικού προς γήπεδο Ποδοσφαίρου)
3) Πυλί (δρόμος δεξιά του κεντρικού πριν από Φαρμακείο & δρομάκι πλ.
Αγ. Νικολάου (Χαλίλα),
4) Μαστιχάρι (Τμήμα οδού Σταυρού Πέραμα – Μαστιχάρι – πλησίον Φωτοβολταϊκών
)
5) Κέφαλος (Τμήμα δρόμου προς Αγ. Ιωάννη)
Οι εργασίες που προβλέπεται να εκτελεστούν είναι συνάρτηση της κατάστασης
στην οποία βρίσκονται οι οδοί στην περιοχή επέμβασης και κατά περίπτωση
περιλαμβάνουν:
➢ Αποξήλωση οδοστρώματος
➢ Απόξεση (φρεζάρισμα) ασφαλτικού τάπητα αστικής οδού με χρήση φρέζας
➢ Κατασκευή βάσεως οδοστρωσίας με διάστρωση 3Α
➢ Ασφαλτική προεπάλειψη ή συγκολλητική επάλειψη
➢ Διάστρωση ισοπεδωτικών στρώσεων
➢ Ασφαλτόστρωση της στρώσεως κυκλοφορίας (πάχος 5εκ.)
➢ Οριζόντιες διαγραμμίσεις με ανακλαστική βαφή και ανακλαστήρες
οδοστρώματος (μάτια γάτας)
➢ Διαγράμμιση διαβάσεων πεζών με ψυχροπλαστικά υλικά.
Επίσης,μετά από συνεννόηση της υπηρεσίας με τον ανάδοχο έχουν επιλεγεί οι
παρακάτω οδοί στις οποίες θα ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες με στόχο να είναι
έτοιμα μέχρι και το τέλος του Απρίλη,
1. ΑΚΤΗ ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗ
2. ΚΑΝΑΡΗ – ΔΕΗ
3. ΛΕΩΦ. ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ (Η2Ο)
4. ΕΠΙΧΑΡΜΟΥ (ΔΡΟΜΟΣ ΠΡΟΣ Η2Ο)
5. ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ (ΑΠΌ ΠΥΞΙΩΤΩΝ ΕΩΣ ΚΑΝΑΡΗ)
6. M.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ (ΑΠΌ ΒΕΡΡΟΙΟΠΟΥΛΟΥ ΕΩΣ ΕΛ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ) & ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ
(ΑΠΌ Μ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΕΩΣ ΤΣΑΛΔΑΡΗ )
7. ΖΑΡΑΦΤΟΥ
8. Είσοδος χώρου στάθμευσης (εναντι από ΧΑΝΙ)
Είναι επίσης πολύ σημαντικό να αναφέρω πως ολοκληρώθηκαν τα έργα του
αποχετευτικού στην ΔΕ Δικαίου και είναι σε εξέλιξη αυτό της Καρδάμαινας.
Επίσης αναμένεται, μετά την απόφαση για την ένταξη των σχετικών έργων στην
Αντιμάχεια και στην Κέφαλο, η έναρξη των εργασιών που προβλέπονται.
Είναι δεδομένο πως τα συγκεκριμένα έργα αποτελούν σημαντικές επιτυχίες και
ολοκληρώνουν σειρά παρεμβάσεων μεγάλης περιβαλλοντικής αξίας η οποία θα
εξασφαλίσει το νησί για τα επόμενα χρόνια.
Όμως τα συγκεκριμένα έργα αφήνουν “πληγές” στο οδικό δίκτυο που θα πρέπει
να επισκευαστούν και να αποδοθούν στην κυκλοφορία.
Επομένως θα πρέπει να γίνουν όλες εκείνες οι προπαρασκευαστηκές ενέργειες
έτσι ώστε όταν ολοκληρωθούν οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις να είμαστε έτοιμοι
άμεσα να αποκαταστήσουμε τα προβλήματα που θα έχουν δημιουργηθεί.
Όπως σας είπα είναι κομβικής σημασίας η ενεργοποίηση εκ νέου του
συγκροτήματος παρασκευής ασφαλτομίγματος του δήμου στις εγκαταστάσεις του
εργοταξίου της Αντιμάχειας.
Η εγκατάσταση ολοκληρώνεται και πιστεύω πως από τον Ιούνιο θα είμαστε σε
θέση να παράγουμε μόνοι μας ασφαλτόμειγμα για να επισκευάζουμε άμεσα ζημιές
και να δώσουμε με ένα μεγάλο όπλο τη μάχη για την βελτίωση των δρόμων μας.
Κλείνοντας πρέπει να αναφέρω πολύ περιληπτικά τα έργα που έχουν ολοκληρωθεί
τα προηγούμενα χρόνια και αφορούν την βελτίωση του οδικού δικτύου
Είναι δεδομένο πως για να κατασκευαστούν όλα αυτά τα έργα υπάρχουν οχλήσεις
αλλά και καθυστερήσεις οι οποίες για εμάς είναι απαράδεκτες αλλά δυστυχώς
δεν μπορούν να αποφευχθούν, αφού όπως έχουμε αναφέρει η γραφειοκρατεία στο
Ελληνικό Δημόσιο αυξάνεται διαρκώς.
Η τεχνική υπηρεσία του Δήμου και τα στελέχη της δίνουν καθημερινή μάχη
προκειμένου όλα αυτά τα έργα να ολοκληρώνονται όσο πιο σύντομα γίνεται.
Οι Δήμοι όμως δεν είναι κυρίαρχοι στο χωρικό τομέα ευθύνης τους ούτε και
έχουν απόλυτα κυριαρχικές αρμοδιότητες αφού εμπλέκονται πολλοί φορείς και
όργανα και υπάρχουν επικαλύψεις.
Πίνακας 1
εργο
π/υ
ετος
ΔΙΑΝΟΙΞΕΙΣ ΔΡΟΜΩΝ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ ΣΤΟ ΠΛΑΤΑΝΙ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΑ
ΤΗΣ ΥΠΟ ΔΙΑΝΟΙΞΗ ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΗΣ ΟΔΟΥ (ΟΔΟΙ ΑΤΤΑΛΟΥ,
ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ, ΑΡΧ.ΓΑΒΡΙΗΛ, ΧΑΛΚΗΣ)
€200000,00
2015
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΟΔΟΥ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΣΤΟ ΝΕΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΚΑΡΔΑΜΑΙΝΑΣ
€73000,00
2015
ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΟΔΩΝ Δ.Κ. ΚΕΦΑΛΟΥ Α/Μ: 42/2015
€100000,00
2015
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΩΝ ΟΔΩΝ ΣΤΟ ΜΑΣΤΙΧΑΡΙ – ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΡΥΜΟΤΟΜΙΚΟΥ
ΣΧΕΔΙΟΥ
€266000,00
2015
ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ ΤΜ. ΟΔΟΥ ΜΑΣΤΙΧΑΡΙ – ΔΕΗ Α’ ΦΑΣΗ
€50000,00
2015
ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ ΟΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΗΣ ΚΩ, ΣΤΗΝ
ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΑΚΟ ΠΡΙΝΑΡΙ
€83500,00
2015
ΔΙΑΝΟΙΞΗ ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΟΔΟΥ ΣΤΟ 1ο ΧΛΜ ΚΕΦΑΛΟΥ – ΚΩ
€106000,00
2016
ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ ΤΜ. ΟΔΟΥ ΜΑΣΤΙΧΑΡΙ – ΔΕΗ Β’ ΦΑΣΗ
€60000,00
2016
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΒΑΤΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ ΟΔΟΩΝ ΔΗΜΟΥ ΚΩ
€229000,00
2016
ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΜ. ΟΔΟΥ ΑΡΤΕΜΗΣΙΑΣ
€61000,00
2017
ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΡΥΜΟΤΟΜΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ
(ΛΑΜΠΗ-ΛΑΓΚΑΔΑ-ΠΛΑΤΑΝΙ)
€1050000,00
2017
ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΡΥΜΟΤΟΜΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ-ΔΙΑΝΟΙΞΗ ΟΔΩΝ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΟΛΗΣ
ΜΑΣΤΙΧΑΡΙΟΥ
€565000,00
2017
€2843500,00
Αυτό σημαίνει ότι οι όποιες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων δεν
οφείλονται ούτε σε αμέλεια του Δήμου αλλά ούτε και σε κακό προγραμματισμό.
Φέτος είναι σε εξέλιξη έργα αναπλάσεων στην πόλη της Κω, στο Τιγκάκι, Στο
Μαρμάρι, στην Καρδάμαινα τα οποία πιστεύω ότι θα έχουν ολοκληρωθεί εγκαίρως
αλλάζοντας την εικόνα των συγκεκριμένων περιοχών.
Είναι πολύ σημαντικό ότι ο Δήμος Κω έχει τη δυνατότητα να εκτελεί έργα,
έχοντας ολοκληρώσει την πορεία εξυγίανσης των οικονομικών του.
Έχοντας να παρουσιάσει πλέον μια υγιή δημοσιονομική εικόνα, με πλεονάσματα
και ταμειακά διαθέσιμα που τον καθιστούν έναν οικονομικά αυτοδύναμο δήμο.
Ελάχιστοι Δήμοι σε όλη την Ελλάδα έχουν τη δυνατότητα να εκτελούν έργα με
ίδιους πόρους και ο Δήμος Κω είναι ένας από αυτούς.
Κλείνοντας θέλω να ήθελα να δώσω μια σημαντική είδηση.
Όπως γνωρίζετε τα έργα αποκατάστασης των σχολείων ξεκινούν με πρωτοβουλία
του Δήμου, ο οποίος αναλαμβάνει το οικονομικό βάρος που δεν είναι αμελητέο
και θα αναμένει την συνδρομή της Πολιτείας αργότερα και στην πορεία
υλοποίησης των έργων.
Θα είμαστε όλοι ευτυχείς αν υπήρχε ένα ευέλικτο και αποτελεσματικό Κράτος
που θα αναλάμβανε, από την πρώτη μέρα, να υλοποιήσει το έργο αποκατάστασης
των σχολείων.
Είδατε όλοι όμως ότι το ίδιο το Υπουργείο Υποδομών δεν έχει καταφέρει ακόμα
ούτε τη μελέτη να ολοκληρώσει για το λιμάνι και δεν υπάρχει ούτε η έναρξη
της διαδικασίας για την ανάθεση του έργου.
Θα ήθελα να καταστήσω σαφές ότι εμείς δεν πρόκειται να εμπλακούμε σε κανένα
‘’καβγά’’ σε καμία άγονη αντιπαράθεση.
Εμείς θέλουμε να γίνουν τα έργα στο λιμάνι, όσο το δυνατόν πιο γρήγορα.
Μόνο αυτό.
Τόσο απλά.
Εμείς δεν υπηρετούμε κομματικές σκοπιμότητες, την κομματική ή ιδεολογική
μας ταυτότητα την έχουμε αφήσει έξω από το Δήμο.
Και είμαστε ανοιχτοί στη συνεργασία με όλους.
Θα ήθελα να σας δώσω και την είδηση: Τη Δευτέρα ο Δήμος Κω, δια του
Δημάρχου κ.Γιώργου Κυρίτση, θα υποβάλλει επισήμως πρόταση στο Υπουργείο
Υποδομών για να αναλάβει την ευθύνη ολοκλήρωσης των έργων αποκατάστασης στο
παραλιακό μέτωπο τουλάχιστον.
Για να ολοκληρωθούν αυτά τα έργα με ταχύτητα.
Αυτή δεν είναι πρόταση μόνο της δημοτικής αρχής.
Είναι μια πρόταση που εκφράζει την αγωνία της μεγάλης πλειοψηφίας των
πολιτών του νησιού, που θέλουν να κλείσουν οι πληγές που άνοιξε ο σεισμός.
Γιατί όπως είπα και πριν, εμάς αλλά και τους πολίτες της Κω, το μόνο που
μας ενδιαφέρει είναι να γίνουν τα έργα στο λιμάνι.
Και για μια ακόμα φορά κάνουμε υπέρβαση, αναλαμβάνοντας ευθύνες και
αρμοδιότητες που δεν μας ανήκουν.