!doctype html>
ΕΙΣΗΓΗΣΗ κ. ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ ΕΥΤΕΡΠΗΣ
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Είναι κοινή διαπίστωση, ότι η οικονομική κατάσταση όλων των Δήμων, είναι σε οριακό σημείο.
Τα τελευταία χρόνια οι Δήμοι έχουν υποστεί μείωση πόρων που αγγίζει το 65%.
Αν υπολογίσουμε την κατάργηση του ΔΗΦΟΔΩ, η μείωση κεντρικών αυτοτελών αλλά και θεσμοθετημένων πόρων για το Δήμο της Κω, υπερβαίνει το 65%.
Η κατάσταση θα ήταν πολύ χειρότερη, αν τα δύο αυτά χρόνια, που ο Δήμαρχος μου έκανε την τιμή να μου αναθέσει την αρμοδιότητα των οικονομικών του Δήμου, δεν εφαρμόζαμε με απόλυτη συνέπεια και αποτελεσματικότητα ένα πρόγραμμα συνολικής ανάταξης των οικονομικών του Δήμου Κω.
Η εφαρμογή αυτού του προγράμματος έδωσε τη δυνατότητα στο Δήμο Κω να εξυγιάνει τα οικονομικά του, να επαναφέρει κανόνες χρηστής διοίκησης, να διαθέτει ίδιους πόρους και να εκτελεί έργα, να έχει αποκαταστήσει την αξιοπιστία του και να έχει νοικοκυρέψει τα οικονομικά του.
Υπενθυμίζω ότι τους πρώτους μήνες της θητείας μας, βρεθήκαμε αντιμέτωποι με την κατάργηση του ΔΗΦΟΔΩ, κάτι που σήμαινε και σημαίνει ότι ο Δήμος Κω θα πρέπει να μάθει να τα βγάζει πέρα με 3 εκατομμύρια ευρώ λιγότερα έσοδα, το χρόνο.
Τι κάναμε:
-Υπενθυμίζω ότι τα έσοδα του Δήμου Κω είχαν καταρρεύσει το 2013 όταν οι συνθήκες ήταν καλύτερες, όταν υπήρχαν και αυξημένες επιχορηγήσεις. Είχαν φτάσει 18.600.000 εκ. ευρώ.
Το 2015 έκλεισε με έσοδα κοντά στα 21 εκ. Ευρώ. Η εισπραξιμότητα στα ΠΟΕ, στα Τακτικά και στα Έκτακτα Έσοδα, σε σχέση με τους στόχους, κινείται σε πολύ υψηλά ποσοστά από 91% έως 116%.
-Μειώσαμε τις δαπάνες μας θεαματικά χωρίς να κάνουμε απολύσεις αλλά περιορίζοντας θεαματικά τη σπατάλη. Το 2012 οι λειτουργικές δαπάνες του Δήμου ήταν 15.200.000 εκ. Ευρώ ενώ το 2015 μειώθηκαν στα 11.600.000 εκ. ευρώ. Είχαμε δηλαδή μείωση δαπανών κατά 3.600.000 εκ. ευρώ, γιατί έτσι έπρεπε να γίνει. Γιατί διαφορετικά ο Δήμος θα είχε χρεοκοπήσει, δεν θα μπορούσε να πληρώσει ούτε τους υπαλλήλους του και σήμερα θα μιλούσαμε για αυξήσεις τελών σε δυσθεώρητα ύψη.
-Εξοφλήσαμε χρέη που έρχονταν από το παρελθόν, τα δύο αυτά χρόνια. Αναφέρομαι στην εξόφληση χρεών του Δήμου προς προμηθευτές ύψους 1.500.000 ευρώ ενώ ρυθμίσαμε οφειλές προς το ΙΚΑ και τη ΔΟΥ, ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ. Όλα ήταν χρέη της προηγούμενης περιόδου.
Παράλληλα άρχισαν να βεβαιώνονται και να εισπράττονται και χρέη που είχαν ιδιώτες προς το Δήμο.
-Τα ταμειακά διαθέσιμα του Δήμου τα παραλάβαμε 3.200.000,00, το 2013 μάλιστα είχαν πέσει κάτω από τα 3 εκατομμύρια ευρώ, ήταν 2.700.000 εκ. ευρώ.
Στο τέλος του 2015 το ταμείο του Δήμου έχει ταμειακά διαθέσιμα 5.700.000 εκ. ευρώ και σήμερα το ταμειακό διαθέσιμο είναι 5.943.000 εκ. ευρώ.
-Άλλαξε το μοντέλο λειτουργίας της οικονομικής υπηρεσίας του Δήμου, Υπάρχει έλεγχος, σεβασμός και στο τελευταίο ευρώ. Κατά το παρελθόν είχε περάσει η νοοτροπία του ‘’Δεν Πληρώνω’’, μια νοοτροπία που στηριζόταν στις πελατειακές σχέσεις, στις σχέσεις συναλλαγής, εκμαυλισμού συνειδήσεων και εξαγοράς ψήφων. Αυτός που δεν πληρώνει όμως στέλνει το λογαριασμό να πληρωθεί από όλους τους άλλους δημότες.
Είναι σημαντικό ότι σε ένα μεγάλο βαθμό έχει εμπεδωθεί η αίσθηση της κοινωνικής ευθύνης από τη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών.
-Κυριάρχησε η νομιμότητα και η διαφάνεια στις προμήθειες του Δήμου. Αντιστράφηκε πλήρως η ετεροβαρής σχέση μεταξύ διαγωνισμών και απευθείας αναθέσεων. Η νέα δημοτική αρχή υποσχέθηκε μια νέα αρχή και το έκανε πράξη. Το 92% των έργων και των προμηθειών έγινε με διαγωνισμό και μόλις το 8% με αναθέσεις. Στο Δήμο Κω διεξάγονται πλέον ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί προμηθειών και συμβάσεων, ένα σύστημα που εγγυάται όχι μόνο τη διαφάνεια αλλά και την εξοικονόμηση πόρων.
Ο πρώτος ηλεκτρονικός διαγωνισμός έγινε στο Δήμο Κω, το Μάιο του 2015.
-Κάποιοι μας καλούν να αξιοποιήσουμε τη δημοτική περιουσία. Οφείλω να τους πω ότι για πρώτη φορά υπάρχει καταγραφή της δημοτικής περιουσίας, για πρώτη φορά η δημοτική περιουσία αξιοποιείται με διαγωνισμούς και δεν χαρίζεται σε ημετέρους. Ήδη έχουν ενοικιαστεί, με πλειοδοτικούς διαγωνισμούς, 8 ακίνητα του Δήμου που αποφέρουν ετήσια έσοδα 73,272 ευρώ. Ακολουθούν και άλλα.
Το οξύμωρο είναι ότι μας κατηγορούν αυτοί που χάριζαν δημοτικά ακίνητα και δημοτική περιουσία σε ‘’ημετέρους’’ χωρίς αντίτιμο αλλά και κάποιοι που σιωπούσαν όταν στηνόταν η μεγάλη φούσκα των συνεργατικών εις βάρος των συμφερόντων του Δήμου και των πολιτών.
-Στο Δήμο Κω υπάρχει επιτροπή παρακολούθησης του προϋπολογισμού στην οποία συμμετέχουν όλες οι παρατάξεις. Μια καινοτομία, μία πράξη διαφάνειας και δημοσίου ελέγχου που εμείς φέραμε. Όλοι έχουν πραγματική εικόνα σε πραγματικό χρόνο για την εκτέλεση του προϋπολογισμού αλλά και για την εικόνα των οικονομικών του Δήμου.
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι
Φέρνουμε σήμερα προς έγκριση στο Δημοτικό Συμβούλιο την πρόταση της οικονομικής επιτροπής για τον καθορισμό τελών Ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας για το έτος 2017.
Γνωρίζετε, αγαπητοί συνάδελφοι όλοι σας πολύ καλά, πως τα τέλη ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας είναι ανταποδοτικά. Δηλαδή τα επιβαλλόμενα τέλη πρέπει να είναι όσο το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών για τον φωτισμό αλλά και για την υπηρεσία καθαριότητας, ο ρόλος της οποίας είναι κομβικός σε ένα νησί που αποτελεί κορυφαίο τουριστικό προορισμό.
Το κόστος λοιπόν αυτό αποτελείται από το αντίτιμο του ηλεκτρικού ρεύματος, από την μισθοδοσία της υπηρεσίας καθαριότητας τόσο του μόνιμου όσο και του έκτακτου προσωπικού, τα καύσιμα και οι συντηρήσεις για την κίνηση των απορριμματοφόρων και τις επενδύσεις. Επενδύσεις που κατευθύνονται στη συντήρηση αλλά και στην ανανέωση του στόλου ώστε ταυτόχρονα να μειωθεί το μεσοσταθμικό κόστος.
Για το λόγο αυτό δεν αφήνουμε το στόλο να ρημάζει και προχωράμε στη σταδιακή ανανέωση του μέσω της προμήθειας 2 απορριμματοφόρων ώστε να μπορούμε να καλύψουμε τις αυξημένες ανάγκες ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες.
Γνωρίζω τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι επιχειρήσεις του νησιού μας φέτος και όλοι γενικότερα οι πολίτες, οι οποίοι υφίστανται μια άνευ προηγουμένου φοροεπιδρομή. Στο πλαίσιο αυτό η πρόθεση μας ήταν το πάγωμα των τελών.
Δυστυχώς, όμως «λογαριάζουμε χωρίς τον ξενοδόχο» γιατί με νομοθετική ρύθμιση στα τέλη Οκτώβρη (Ν.4429/2016 άρθρο 16) παρατάθηκαν αυτοδίκαια οι συμβάσεις όσων ασχολούνταν με σύμβαση ορισμένου χρόνου (από το 2015) έως τις 31/12/2017, χωρίς να δίνεται κανένα περιθώριο αντίδρασης στους Δήμους.
Κυρίως όμως χωρίς η Κεντρική Εξουσία να δίνει τους απαιτούμενους πόρους για να καλυφθεί το κόστος που η ίδια φόρτωσε στους Δήμους.
Για το Δήμο Κω αυτό σημαίνει παράταση των 61 συμβάσεων εποχιακών υπαλλήλων της υπηρεσίας καθαριότητας για έναν ολόκληρο χρόνο ενώ σύμφωνα με το δικό μας ετήσιο προγραμματισμό οι συμβάσεις αυτές θα έληγαν στο εξάμηνο ή στο οχτάμηνο.
Όπως γίνεται αντιληπτό, το επιπλέον κόστος που προκύπτει απ’ αυτή την εκτός λογικής νομοθετική ρύθμιση για το Δήμο Κω είναι πάνω από 1.000.000 ευρώ (στην ακρίβεια 1.070.060 ευρώ για τους 12 μήνες και αφορά μισθοδοσία, κρατήσεις, νυχτερινή αμοιβή)
Το κόστος αυτό δεν μπορούσε και δεν μπορεί να καλυφθεί από τα υπάρχοντα έσοδα. Ο μόνος τρόπος που υπάρχει είναι η αναπροσαρμογή τελών.
Ακόμα όμως και σε αυτή την περίπτωση προσπαθήσαμε να εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα που έχουμε προκειμένου το βάρος αυτό να κατανεμηθεί με δίκαιο τρόπο. Έτσι αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε το μέγιστο ποσοστό των τελών διαμονής παρεπιδημούντων και εκδιδομένων λογαριασμών για να καλύψουμε μέρος του επιπλέον κόστους.
Ακόμα όμως και έτσι υπήρχε ένα δημοσιονομικό κενό της τάξεως των 435.000 ευρώ που πρέπει να καλυφθεί. Αντιλαμβανόμαστε βέβαια ότι αυτά τα 650.000 περίπου ευρώ που παίρνουμε από τους κωδικούς που μόλις ανέφερα, αφαιρούνται από τους πόρους που μπορούμε να διαθέσουμε για άλλα έργα και δράσεις που τόσο έχουν ανάγκη οι πολίτες.
Και αυτό έχει κόστος γιατί θα μπορούσαν να γίνουν περισσότερα έργα. Το κάνουμε όμως προκειμένου να περιοριστεί η αύξηση.
Επίσης στον ενιαίο Δήμο της Κω εξακολουθούν να ισχύουν διαφορετικές χρεώσεις σε κάθε δημοτική ενότητα, με την δημοτική ενότητα της πόλης της Κω να έχει πολύ υψηλότερες χρεώσεις από τις Δημοτικές Ενότητες Δικαίου και Ηρακλειδών. Μέσα σ’ αυτές τις συνθήκες θεωρήσαμε πως θα ήταν σωστό και δίκαιο να μην επιβαρύνουμε επιπλέον τη Δ. Κοινότητα Κω και να επιβάλλουμε μια μικρή αναπροσαρμογή στις άλλες δυο Δημοτικές Ενότητες που ακόμη και μετά από αυτή την αναπροσαρμογή, τα τέλη θα εξακολουθήσουν να είναι χαμηλότερα.
Εγώ θα μιλήσω με στοιχεία και παραδείγματα, με τη γλώσσα της αλήθειας. Άλλωστε οι πολίτες θα είναι αυτοί που θα δουν τις διαφορές και θα κρίνουν αν όλα όσα λέω είναι ακριβή.
Έτσι ένα σπίτι 100τμ. στη Δημ. Ενότητα Δικαίου και Ηρακλειδών που το 2016 πλήρωσε 102 ευρώ (100×1,02) για τέλη ηλεκτρ. & καθαριότητας το 2017 θα πληρώσει 110 ευρώ (100×1,10), δηλαδή 8 ευρώ παραπάνω για όλο το χρόνο, δηλαδή 0,66 λεπτά το μήνα. Ενώ το σπίτι στη Δημοτική Κοινότητα Κω, των 100 τμ που πληρώνει 128 ευρώ το χρόνο θα εξακολουθήσει να πληρώνει το ίδιο. Ένα κατάστημα δε στη Καρδάμαινα, στο Μαστιχάρι, στη Κέφαλο, στο Ζηπάρι 80τμ που πληρώνει το 2016 240ευρώ (80×3,00) θα πληρώσει το 2017 273ευρώ, δηλαδή 33 ευρώ το χρόνο ή 2,75 ευρώ το μήνα παραπάνω.
Σε απόλυτους αριθμούς αυτές είναι οι αναπροσαρμογές.
Σωστό και δίκαιο, επίσης, θεωρήσαμε ότι σε συγκεκριμένη κατηγορία επιχειρήσεων, δηλαδή στα ξενοδοχεία, να εφαρμόσουμε διαφορετική πολιτική, δηλαδή η αναπροσαρμογή να είναι μεγαλύτερη.
Θα αναφέρω τους λόγους.
1ον οι χρεώσεις που έχουμε στην Κω εξακολουθούν να είναι χαμηλότερες από άλλους τουριστικούς δήμους που παρέχουν και αρκετά χαμηλότερο επίπεδο υπηρεσιών. Ενδεικτικά αναφέρω:
- Δήμος Ροδίων συντελεστής 5 ευρώ
- Δήμος Κερκυραίων για χώρους ύπνου και για κ. χώρους 5,00ευρώ
- Δήμος Ύδρας για ξενοδοχεία 10,74 ευρώ/τμ
- Δήμος Σύρου
- Δήμος Μυκόνου
- Δήμος Ζακύνθου
- Δήμος Σκιάθου
2ον Ο διαχωρισμός των χώρων ύπνου και των κοινόχρηστων χώρων των ξενοδοχείων ουσιαστικά μειώνει στο μισό την ονομαστική επιβάρυνση.
Και εξηγώ: για ένα ξενοδοχείο με αναλογία 70%-30% χώρου ύπνου με κοινόχρηστους χώρους η τιμή του τέλους επί των πραγματικών τετραγωνικών είναι για το 2016 2,31 ευρώ και με τα νέα προτεινόμενα τέλη όπου η οικιακή χρέωση από 1,28 πηγαίνει στα 1,92 ευρώ η τιμή αυτή διαμορφώνεται σε 2,76 ευρώ.
(τα καταστήματα έχουν συντελεστή 4,71 ευρώ στην Δ.Ε. Κω και προτεινόμενο συντελεστή 3,41 ευρώ για τις Δημοτικές. Ενότητες Δικαίου και Ηρακλειδών.)
3ον Παρά το γεγονός ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός συνεπών επιχειρήσεων εξακολουθεί να υπάρχει και ένας καθόλου ευκαταφρόνητος αριθμός που για διάφορους λόγους δηλώνει πολύ μικρότερες επιφάνειες με συνέπεια να πληρώνει και λιγότερα τέλη.
Στην κατεύθυνση αυτή θα υπάρξουν και έλεγχοι.
Τέλος, αξίζει νομίζω να υπενθυμίσω πως οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ευνοήθηκαν υπέρμετρα από τη μείωση των τελών παρεπιδημούντων από 2% σε 0,5% από το 2008. Μια μείωση της τάξης του 75%. Και να μην ξεχνάμε και την κατάργηση του ΔΗΦΟΔΩ.
Θα μου επιτρέψετε όμως σ’ αυτό το σημείο να σας δώσω 3 παραδείγματα ξενοδοχείων.
1ο παράδειγμα
Ξενοδοχείο Α κατηγορίας, 43.440 τμ, με τζίρο 14.161.372 ευρώ πληρώνει για το 2016 90.113,26 ευρώ και για το 2017 111.475,39 ευρώ, δηλαδή +21.362,12 ευρώ
2ο παράδειγμα
Ξενοδοχείο Α κατηγορίας, 12.297 τμ, με τζίρο 608.102,84 ευρώ πληρώνει για το 2016: 27.596,76 ευρώ και για το 2017: 35.597,53 ευρώ , διαφορά +8.000,77 ευρώ (666 ευρώ το μήνα)
3ο παράδειγμα
Ξενοδοχείο Γ κατηγορίας, 2683 τμ με τζίρο: 1.267.039 ευρώ πληρώνει για το 2016: 4.353,06 ευρώ και για το 2017: 5.899,30 ευρώ, διαφορά 1.546,24 ευρώ (δηλαδή 129 ευρώ για κάθε μήνα)
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Γνωρίζουμε πως η οικονομική κατάσταση που επικρατεί είναι δύσκολη για όλους, όμως οι αναπροσαρμογές που προτείνουμε να γίνουν σε κάποια τέλη είναι ελάχιστες σε σχέση με το κόστος και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Δεν θα απεμπολήσουμε τον κοινωνικό χαρακτήρα του Δήμου παρά τις δυσκολίες.
Θα ισχύσουν και φέτος οι ελαφρύνσεις που ψηφίστηκαν με την υπ’ αριθμόν 405/23.10.2015 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τις ευπαθείς ομάδες.
Είναι πολύ εύκολος ο δρόμος του λαϊκισμού και της ανευθυνότητας, είδαμε που οδηγεί όμως.
Εμείς ακολουθούμε το δρόμο της ευθύνης, έχουμε επιλέξει να λέμε την αλήθεια στους δημότες, έστω και αν είναι μια αλήθεια που δεν ακούγεται ευχάριστα.
Γιατί όλοι μας θα προτιμούσαμε να μειώνουμε τα τέλη ή να τα κρατήσουμε σταθερά.
Όλοι όμως μπορούν να δουν αυτή την αλήθεια, όλοι μπορούν να έχουν πρόσβαση στα οικονομικά του Δήμου, να δουν τα στοιχεία του προϋπολογισμού, να δουν και να κρίνουν το αναγκαίο και το κοινωνικά δίκαιο.